Moottorin takuuehdot ja asennusohjeet | SMVT.fi

Moottorin takuuehdot ja asennusohjeet

TÄRKEÄÄ – Lue asennusohjeemme ennen kuin aloitat moottorin asennuksen! – TÄRKEÄÄ

Noudattamalla valmistajan tietoja sekä Suomen Moottori ja Vaihteistotuonnin asennusohjeita varmistat ostamasi moottorin kestävyyden. Näin toimimalla noudatat myös takuuehtoja.

1) Ennen kuin aloitat ostetun moottorin kokoonpanon, suosittelemme, että suoritat diagnoosin ja paikallistat alkuperäisen moottorin toimintahäiriön.

Ilmoita meille tästä, jotta voimme neuvoa sinua (mahdollista) erityismenettelyä varten.

Moottorivika johtuu usein kiinnitetyistä osista ja/tai ulkoisista tekijöistä.

2) Vertaa molempia moottoreita. Mahdolliset erot havaitaan varhaisessa vaiheessa.

3) Jos alkuperäisen ja sinulle toimittamamme moottorin välillä on merkittäviä eroja, ota meihin yhteyttä jatkotoimenpiteitä varten.

1) Vaihdettavat osat on tarkastettava ammattimaisesti ja puhdistettava ennen mahdollista uudelleenkäyttöä.

Tämän tarkoituksena on päästää suoraan ostettuun moottoriin.

Harkitse esim. imusarjaa, EGR-jäähdytintä, välijäähdytintä,turbo jne.

Jos on epäilystäkään, uusi tietty osa.

Öljynjäähdytin on uusittava joka tapauksessa, paitsi jos se tulee toimitetun moottorin mukana!

Mikäli autossa on ns, erillinen öljynlauhdutin ja letkut, suosittelemme aina myös letkujen uusimista.

Mikäli vanha moottori on rikkoutunut sillä tavalla, että öljyn joukossa on metallihilettä, tällöin aina öljynlauhdutin ja mahdolliset öljynlauhduttimen letkut on aina uusittava.

2) Kiinnitä erityistä huomiota suuttimiin, polttoainepumppuun ja turboon.

Testaa nämä osat ammattilaisten toimesta testillä.

Jos se on tarpeen, vaihda tarvittavat osat.

Mainitut osat ovat usein syynä moottoriintoimintahäiriöihin.

3)a. Käytetty moottori. Jakohihna/ketju ja sen osat on vaihdettava.

Ostettu moottori voisi olla varastossamme pari vuotta.

Tästä johtuen osat voivat olla vanhentuneita eivätkä toimi kunnolla.

3)b. Tehdaskunnostetussa moottorissa voi olla jakopää mukana kun moottori toimitetaan, jolloin sitä ei tarvitse vaihtaa, koska tehdaskunnostettuun moottoriin asennetaan uusi jakopää kokoamisen yhteydessä.

Mikäli jakopää ei sisälly toimitukseen, on moottoriin asennettava uusi jakopää oheisosineen.

4) Vaihda ilman-, polttoaine-, öljy- ja öljysuodatin.

Tämä kaikki valmistajan ohjeiden mukaan.

5) Kaikki moottoriin asennettavat osat on koottava tehdastietojen mukaisilla kiristysmomenteilla.

6) Kokoa uusittu/kunnostettu moottori ensin ILMAN suuttimia/sytytystulppia.

Mikäli mahdollista, liitä moottoriin ulkopuolinen öljynpainemittari öljynpaineiden noston ajaksi.

Seuraa öljynpainemittarin käytöstä koko ajan kun nostat öljynpaineita moottoriin, näin voit varmistaa että paineet / öljy on jakautunut tasaisesti koko moottoriin, kun öljynpainemittari neula näyttää koko ajan tasaisesti painelukemaa.

Öljynpaineen hallitsemiseksi moottoria on käännettävä/käynnistettävä jonkin aikaa.

Huom! Aloita öljynpaineiden nostaminen varovaisesti lyhyillä starttauksilla.

Kun suuttimet on purettu (Huomio:Ei mahdollista kaikissa malleissa!) sylintereihin ei synny puristusta.

Tällä tavalla moottoria voi pyörittää moottoria öljynpaineiden noston yhteydessä korkeammalla kierrosluvulla.

Näin öljy pääsee moottorin kaikkiin olennaisiin osiin ilman kovaa kitkaa sen sisäosissa.

Varmista tarpeen vaatiessa automerkin maahantionnista tai jälleenmyynnistä, onko öljynpaineiden nostamisen yhteydessä noudatettava joitakin erityisiä erikoistoimenpiteitä.

(Esim, määrätyt Mercedes-Benz moottorit, joissa tarvitaan MB:n oma korjaamotyön öljypumpu öljynpaineiden nostamista varten.)

7) Öljynpaineiden nostamisen yhteydessä varmista, että polttoainepumppu on kytketty pois päältä/irrotettu, ettei moottori pääse missään tilanteessa käynnistymään öljynpaineiden noston yhteydessä..

8) Käännä/käynnistä tarpeeksi kauan, kunnes olet varma, että öljy on saavuttanut kaikki moottorin olennaiset osat.

Vähintään 1-2 minuuttia. ( Kts. Kohta 6.)

9) Viimeistele asennus ja käytä moottoria rauhallisesti ensin vain joutokäynnillä.

Älä laita moottoria suurille kierroksille.

10)Tarkista kaikki järjestelmät ja tarkasta erityisesti mahdolliset vuodot.

Anna moottorin käydä tyhjäkäynnillä vähintään 1 tunti ennen kun auto viedään koeajolle.

Ota rennosti koeajon kanssa.

Aja alhaisilla tai normaalikierroksilla.

Älä siis kiihdytä tarpeettomasti.

Älä myöskään kuormita autoa raskaalla painolla.

1) Vaihda öljy ja öljynsuodatin ensimmäisen 1 000 kilometrin jälkeen.

2) Tarkista öljytaso useammin, varsinkin alussa.

Alussa voi olla suurempi öljynkulutus uusien sisäosien kulumisen vuoksi.

3) Vaihda öljy ja öljynsuodatin takuuaikana viimeistään 15 000 km:n välein.

Tiedämme kokemuksesta, että valmistajat määräävät joskus liian pitkiä huoltoaikoja.

4) Jos ilmenee vika tai ongelma. Ota yhteyttä lisätoimenpiteitä varten.

5) Jos et noudata näitä ohjeita; mahdollinen takuuvaatimus mitätöityy.

6) Annamme vain tuotteen takuun, joten näiden ohjeiden noudattamatta jättämisestä tai kokoonpanovirheestä aiheutuneita vahinkoja ei korvata.

7) Huomioi myös ehdot, jotka sovitaan tämän asiakirjan kanssa tämän moottorin oston yhteydessä.

ONNEA ASENNUKSEEN!